Geçen
gün, İstanbul`dan misafirim geldi. -Eh misafir de zevklerine göre kategorilere
ayrılıyor.. Bazısı sadece şehri görmek, bazısı alışveriş yapabilir miyim?
düşüncesiyle, bazısı da hepsini birlikte yapabilmek için geliyor. Aslında Viyana,
alışveriş için ideal bir şehir değil. Buraya ilk geldiğimde, Almanca kursundaki
hocam şöyle söylemişti: – Biz, küçük yaşta 10 euroluk şeye 100 Euro vermemeyi
öğreniyoruz, bundan dolayı da markalı ürünleri tercih etmiyoruz.. demişti.
Zaten yeni dünya düzeni öyle bir hal aldı ki, her yerde artık her şeyi
bulabiliyorsunuz…
Eğlence
için geliyorsanız da pek doğru bir tercih olmayabilir, burası oldukça sakin bir
şehir ama yine de herkese uygun bir şeyler bulunabilir. İstediğiniz ise,
parklarda şarabınızı yudumlarken kitap okumak, birbirinden güzel tarihi
binaların içinde kendinizi başka bir yüzyılda hissedip ünlü kahve evlerinde
kahvenizi içmek ya da kıyısından köşesinden sanatla ilgileniyorsanız,Viyana
doğru seçim diyebilirim; Viyana`da sanata, sohbete, felsefeye, tarihe,
parklara, kahvelere… doyamayabilirsiniz. Hele ki son dönemlerde Modern Sanat
üzerine yapılan çalışmaları ve okul sistemlerinde yapılan pratiğe dayalı
eğitimiyle de ( burada akademiye çok önem veriliyor ve sanatsal çalışmalar
akademik paralellik içinde sürdürülüyor) klasik görüntüsünün yanında yeniliğe
açık olduğunu da göstermeye başladı.
Gelen
misafirim de sanat ve tarihle ilgilendiğini söyleyince, bir günlük geldiği
Viyana`ya, ilk olarak Viyana Sanat Tarihi Müzesi`ni gezerek başladık. Bu Müze,
1891 yılından beri etkin, sadece 2012 yılında 1.351.940 kişi tarafından ziyaret
edilmiş; dünyanın sayılı müzelerinden biridir. Ben bile iki kere gittiğim,
hatta ikinci gittiğimde dersime çalıştığım halde yine de kaçırdığım şeyler var,
üçüncüde bitirebilmeyi umut ediyorum.
Bisiklet,
her ne kadar hayatımın vazgeçilmezleri arasında olsa da, zaman zaman hava
şartları hayatımdaki yerini değiştirebiliyor. Havaların düzelmesini beklediğim
şu günlerdeyse tekrar gündemimi meşgul etmeye başladı bile..
Geçtiğimiz
yıllarda Avusturya`nın belirli bir kısmını Nazlı ile birlikte bisikletle gezmiş, beklenmedik
maceralar yaşayarak etrafımızdakileri oldukça korkutmuştuk, kendimden hiç söz
etmiyorum bile; uçurumdan yuvarlanma tehlikesi, Tuna nehrine düşme tehlikesi,
gece ormanın içinde hiçbir malzeme olmadan karanlıkta bisikletle kalma,
kaybolma, çanta kaybedip polislik olma, tanımadığın insanlarda kalma, ana yolda
karşıdan gelen arabanın üstüne bisiklet sürüp belirli boşluklarda durarak
yolunu bulmaya çalışma…
Tabii
ki bunlar, yolda olan insanların başına gelebilecek olası durumlar. Zaten bisikletle uzun yolculuk
yapmak öyle bir şey ki; bir kere başladığınızda
aklınız tüm tehlikelere rağmen yollarda oluyor… O an vücudunuz sizden bağımsız çalışırken,
zihniniz de farklı tecrübeler yaşıyor.
Yolun neresi olduğunu nereye çıkacağını bilmeden pedallara basıyor,
bilinmezliğin güzelliğini yaşıyorsunuz; bir kasabaya, şehre girdiğinizde ise
tanımadığınız insanların bakışları sorularıyla baş başa kalıp, yabancının
gözünden kendinizi görüyorsunuz. Yani, yer yer yabancı, yer yer yolcu, yer
yerse dünyayla bütün olmuş, isimsiz biri. Kısaca bisikletle yaşamak, bazen
yeniyi, bazen yabancıyı, bazen doğayı, bazen tehlikeyi, bazense kendini
keşfetmektir!
Ayağımın
tozuyla Viyana’nın olmazsa olmaz etkinliklerinden birinin içine düştüm: „Lange
nacht der Museen“.
Süper
bir yaz tatilinden sonra her ne kadar – of pof.. diyerek gelmiş olsam da
Viyana´ya, bir kez daha anladım ki
buranın etkinlikleri olmadan da olmuyormuş. Açıkçası bol bol gezdim,
yüzdüm, yeni insanlarla yeni maceralar yaşadım; tatilin ilk 10 gününü Endülüs
Bölgesi ve Fas’ı gezerek, 2 ayını Türkiye´de küçük bir kasabada ablalarım ile
birlikte çalışıp, her gün sokaklarında insanlara selam vererek, denize girerek,
geceleri bazen kumsalda bazen Turan amcanın dondurmacısında, bazense
çorbacıda muhabbet ederek.. Son
15 günümde ise İstanbul´da annem-babam
ile evde olmanın o inanılmaz huzurunu
yaşayarak geçirdim.
Hal
böyle olunca Viyana´ya da gelmek
istemedim, ama Viyana bir kez daha bana beni ona bağlayan yüzünü gösterdi. Bu şehir acayip bir yer, bazen o kadar sessiz oluyor ki iç sesimiz bile susup bu sessizliğe eşlik ediyor,
bazense öyle bir etkinlik oluyor ki bu kadar insan nereden çıktı diyorsunuz.
İşte”Lange Nacht der Museen” da saat 18´den gece 1´e kadar şehirdeki tüm müzeleri yani 121 ayrı yeri tek bir
biletle gezebilmenizi sağlayan, buranın bitmek bilmeyen kültür etkinliklerinden
sadece bir tanesi. Açıkkçası açık hava
müzesi görünümü olan Viyana´nın tarihi binalarının camlarından akşama bakmak
çok güzeldi. Benim bu güzel geceye sığdırabildiklerim ise:
Prunksaal:
VI. Karl tarafından yaptırılan bu kütüphanenin ortasında VI.Karl’ın kendi heykeli bulunmaktadır. Bu yapı dünyanın
en iyi Barok kütüphanelerinden biridir.
Kunsthistorisches
Museum: Bu yapı Avrupa`nın en önemli
sanat müzelerinden birine ev sahipliği yapmaktadır: Mısır ve Yakın doğu Koleksiyonu, Yunan ve
Roman Antik Koleksiyonu, Kütüphane, Madeni Paralar koleksiyonu, Dekoratif
sanatlar koleksiyonu, heykeller ve süsleme sanatı eserleri sergilenmektedir.
Sigmund
Freud Museum: 1891 yılında Londra ya gidene kadar yaşadığı apartman dairesi
müze haline getirilmiştir.
Secession:
Bu yapı üzerine altın yaldızlı işemeleri
olan bir kubbeye sahiptir. Ayni zamanda
secession akımının sembolüdür. İçerisindeyse Klimt’ìn, 9.Senfoni`nin
bestecisi Beethoven`a adadığı eseri bulunmaktadır.
Phantastenmuseum:
bu müze Viyana Okulu kökeninden gelmektedir.
Naturhistorisches
Museum:Sanat Tarihi müzesinin
karşısında bulunan bu tarihi binada 30 milyonun üzerinde obje bulunmaktadır.
Güzel
bir Suşhi Restorantında Waribashi`lerimin arasından makim düşmesin diye
uğraşırken kapıdan hintli bir adamın girdiğini gördüm, tabii ki o an onun son 2
ayımı meşgul edebileceğini, her gün saatlerce sesini duyabileceğimibilemezdim. Neyse fazla gizem yaratmadan
hikayemize geri döneyim. Bu hintli, benim sadece kapıdan girdiğinde dikkatimi
çekmekle kalmadı kendisiyle ilgilikafamda epeycesoru belirmesine
neden oldu. Şöyle söyleyeyim, adamın çubukları tutuşundan, oturuşuna kadar bir
farklılık vardı - eh tabii ki bana ne ama ne bileyim işte kafam
birine takılınca, başlıyor hikayeler üretmeye.- Neyse ben bu sorularla meşgul
olurken, gideceğim yere yetişmek içindaha önce bloğumda yazdığım, philosophy on stage#3 `e gittim. Orada
biraz oyalandıktan sonra, kafamın içindeki sorular tam uçtu gitti derken kapıdan
aynı hintli adamın girdiğini gördüm, nasıl yani demeye kalmadan, bu esrarengiz
adamın sunum yapacakların arasında olduğunu ve 2 gün boyunca bizimle olacağıı
öğrendim. Adamı nasıl merak ettiysem, tüm sorulara cevap bulmak için ortam
bulmuşoldum. Neyse o, 2 gün, biz 4 gün
orada vakit geçirdikten sonra projenin yazıya dökülmesi ile ilgili gönüllü bir
teklif aldım ve bilin bakalım bana kimin konuşması denk geldi, bizim hintli
Sriram. Ben tabii her şeyi kenara bıraktım, başladım kendisinin tüm konuşmasını
tekrar dinlemeye, yani tamam dinliyorum ama o kadar çok hintçe kelime geçiyor
ki arada artık pes etmeye başlarken ufak bir yardımla olayı toparladımve bir tanesi transkription bir taneside makale olmak üzere konuşması üzerine bir yazı
yazdım.Tabii adamla uğraşırken günler
de günleri kovaladı, ne yapacağım,bu
projeden geçmem lazım, sana takıldım Sriram, yaktın beni derken bizim
organizasyonu düzenleyen Arno bana güzel bir haber verdi: böyle bir girişimden
dolayı bu organizasyonda sadece bize geçer not vermekle kalmayacağını ders notu
olarak yazılarımızın Viyan Üniversitesi Platformunda yayınlanacağını ve ileriki
durumlarda projede de yazımın ismimle birlikte yer alacağını söyledi. Uzun
zamandır iletişime geçmek istediğim bir isim olduğu için bu proje onunla aramda
köprü oluşmasını da sağlamış oldu, hattastresli bir dönemimde hem kendi hem de asistanı bana oldukça yardımcı
oldular.
Yani
anlayacağınız bir öğlen yemeğinde karşılaştığım Sriram, gündemimi çok uzun süre
meşgul etmekle kalmadı aynı zamanda sayesinde , tabii benim emeklerim de göz
ardı edilemez , hem 30 a yakın ünlü isimden referans almamı,hem de en önemlisiyazımın ders notu olarak okutulmasını
sağladı. Ben deSriram´ın„Yoga ve Tantra Felsefesinde Vücut „ isimli
konuşmasınıufak tefek kırpmalarla bir
de Türkçe olaraksizlerle paylaşmak
istedim; ama paylaşmadan önce Sriram´la ilgili ufak bir bilgi vermek istiyorum:
Sriram 1954 yılında Hindistan´da dünyaya gelmiş, T.S.K Desikacher’in öğrencisidir.
Yoga üzerine kitapları bulunmaktadır.
"
Başlangıçta ARZULARvardı.Ve arzu, etkiyi doğurdu. Sıfır, Biri arzuladı.
Gereksiz eşyalar realiteyi yaratmayı arzuladı ve bu arzulananrealiteye gerçeklik adı verildi ki,busadece insani ruhunun becerisiydi.Hint Felsefesinde bu sıfır ve bir, boşluk ve gerçeklik birbirinden ayrılmamıştır.
Etki bu yaratılmış rolleri, zıtlıkların içerisinde etkiler.Oluş ve gerçeklik, sıfır-bir, kadın- erkek ya
da içinde- dışında gibidir.Onlar bu
zıtlıkların içinde tatlı, bir huzurdadırlar ama bunlar fanidir. Tantra
Felsefesine göre sen, senin üzerinden Shiva´yı ortaya çıkarıyorsun. İlk insan
Adem olduğu söyleniyor ve Havva da öz. Adem onun arzusunu istiyor ya da onu
arzuluyor. Ama o ,onu ortaya çıkaramıyor ve onun arzularının gücü onu bozuyor. Ve
bu etki bugün hala devam etmektedir. Bugün dijitaldünya bu ikilikler üzerinden devam eder. Peki
bu gerçeklik adını verdiğimiz varlık nedir? Biz bu varlığı tek tasarlayabilir
miyiz? Biz varlığımızın zincirlerinden kurtulup, özgür olabilir miyiz?
Meditasyonun
genel fikri, Hindistan´da başlamıştır. İnsan, ben kimim? , ben nereden
geldim?nereye gidiyorum?güce sahip miyim? gerçeklik özgürlüğünü
kazanmak için ben bu gücü elde edebilir miyim?temel soruysa sonsuzluk tartışmasıdır. İnsan aslında hep huzuru arar.
Ama bu huzur onun için hiçbir zaman devamlı değildir, sürekli arar, sürekli
sorgular. Huzur her zaman içtedir, bilgiyse herhangi bir yerde dışardadır. Peki
biz bu bilgiyi içerinin ve dışarının üzerinden nasıl elde edebiliriz? İşte bu
da meditasyon fikrinin başlangıcıdır: 2 kuşdalın üzerinde oturuyor. Bir tane kuş meyve yiyor, diğeriyse ona bakıyor.
Yani bakan kuş ve etkin kuş. Biz bu iki kuş arasında nasıl bir bütünlük
kurabiliriz? Ya da obje ve subje arasında nasıl bütünlük kurabiliriz? Bu soru
başlangıçtır. Biz bu subje ve objeyi birleştirdiğimizde, genel yolu bulabileceğiz.Shiva ise biz bu yolu ararkenkozmik dansına devam ediyor, hem içeride hem
dışarıda, hem günde ham de aksamda, hem yazda hem de kışta aynı zamanda anın
içinde karşıtlıkları buluşturuyor.
Ben
meditasyon yaparken nefes verdiğimde başlangıcı bulmak istiyorum. Ben onu
nerede bulabilirim? Kafamın içinde mi?Kelimenin içinde mi?- Hayır, biz onu vücudun içinde bulabiliriz. Bu işte
temel fikirdir, vücut burada önemli bir rol oynar; çünkü o başlangıcı ifade
eder. Boğaz grubu içeride ve dışarının arasında hakikibaşlangıçtır. Ben yemek yerim, su içerim, su
dudaklarımdan içeri gider.Her şey boğaz
grubunda başlar. Nefeste. Havamekandadır,
bizim dışımızdadır, dudağımızda, ağız boşluğumuzda ama hava boğazımızdan içeri
girdiğinde bize aittir artık o nefestir. Hava dışarıdadır, objedir; nefes içeridedir,
subjedir.Vücut, ruh için bozukluk değildir.
Asla vücutbir problem olarak kabul
edilemez. Biz, düşünürler gibi vücudumuzla savaşmak zorunda değiliz. Yol her
zaman vücudumuzun içinden gelmektedir. Onu yok saymak zorunda değiliz. Vücut ve
ruh hiç bir zaman birbirinden ayrılmaz. Bu ayrım dualizmdir yani 2 kuş gibi,
sıfır ya da bir gibi… Yol ise meditasyondur, Hint felsefesinin, yoganın
yoludur. "
Sabahın erken saatlerinde bir adam, siyah, uzun pardösülü, gri saçları omuzlarına düşmüş, keskin bakışlı, Viyana'nın Arnavut kaldırımlarında mırıldanıyor, elinde not defteriyle... Sokaktakilerse onun bakışlarıyla karşılaşmamak için kenarlara çekiliyor, aralarında fısıldaşıyor, "O, Ludwig van Beethoven", sanki duyabilecekmiş gibi… O ise çevresindekilerle ilgilenmeden eve ulaşmanın telaşında, güçlü, uzun adımlarla yürüyordu. Evin önüne geldiğinde ise bana bakacakmış gibi hafifçe kafasını çevirdi, bir süre sonra vazgeçerek evinin kapısından içeri girdi. "Dönse beni görebilir miydi?" diye düşünüyordum ki, penceresinden benim olduğum noktaya baktığını gördüm.
-Kaç kere oradan, buraya bakmıştı?
-Bakarken neler düşünmüştü?
-Ben kaç kere o pencereye bakıp, onu düşünmüştüm?
…
İşte Beethoven'a komşu olmak; onun yürüdüğü yollardan yürürken onu hayal etmek, evinin önünden geçerken penceresinde ışık var mı diye bakmak, demek. Düşünsenize bir de o dönemin Viyana'sında yaşadığınızı ve o dönemde ona komşu olduğunuzu... Boşuna dememişler, "Ev alma, komşu al" diye. Üşenmez her gün pasta, börek v.s. yapıp, "Bu da komşu hakkı, kokmuştur" diyerek kapısına dayanabilirdim. O nasıl bir tepki verirdi, orasını düşünemiyorum. Neyse ki benim bu yüzyıldaki komşum da fena piyano çalmıyor. Tabi ben size bu yüzyıldaki değil; birkaç yüzyıl önce burada yaşamış komşumdan söz edeceğim. Ki Beethoven bize hiç de uzak bir isim değil; çocukluğumuzda ilk öğrendiğimiz melodi, birçoğumuzun teneffüs zili, onun 9. Senfonisi'dir. Daha fazla yakına gelmeden anılarımızda yer alan bu melodinin sahibi müzisyenin, aynı zamanda sevgili komşumun, ilginç yaşamından bahsetmek istiyorum.
Ludwig van Bethoven'in yaşam hikayesi, 16 Aralık 1770 yılında Almanya'nın Bonn şehrinde, hasta bir anneyle, müzisyen bir babanın çocuğu olarak dünyaya gelmesiyle başlıyor. Babasının müzisyen olmasının etkisiyle çok küçük yaşta yetenekleri fark edilen Beethoven, dört yaşında babasından piyano dersleri alır. Baba Beethoven, alkolik ve elinin ayarı olmayan bir adam olunca bu derslerde Beethoven'a şiddet uygulamaktan hiç çekinmez ki küçük Beethoven daha dört yaşında ufacık elleriyle saatlerce ağlayarak piyano çalmak zorunda kalır. Sekiz yaşına geldiğinde ilk halk konserine çıkan Beethoven, büyük bir başarı sağlayarak "Harika Çocuk" adıyla anılır. Bundan sonra Beethoven'in müzik eğitimi daha da artırılmış, on yedi yaşındayken hocası, C.G. Neefe, "Benim artık sana vereceklerim bu kadar. Sen biraz da Viyana'ya git ve Mozart'la çalış" der. O dönemde Viyana da Viyana, yani müzik önemli yer tutuyor, Viyana üslubu tüm Avrupa'ya yayılmış durumda. En büyük temsilcilerinden biri de Mozart… Tabi bunu duyan Beethoven umutlarını bavula koyup Viyana'nın yolunu tutar. Mozart'a ilk çaldığında, Mozart; "Bir gün bu çocuğun adını bütün dünya öğrenecek. Çünkü o bir deha!" der. Beethoven tam sevinmişken annesinin hastalığı işleri karıştırır ve umutlarını bırakıp Viyana'ya "Hoşça kal" der ve tası tarağı toplayıp Almanya'ya geri dönerek, ailesinin sorumluluğunu üstlenir. Ama adam olacak çocuk her halinden belli, Mozart'tan da aldığı övgüyle, orada olduğu süre içerisinde güçlü dostluklar kurup başarılarıyla ismini duyurur.
1792'ye gelindiğinde dönemin ünlü müzisyenlerinden Haydn, onun çalışmalarını beğenir ve onu Viyana'ya davet eder. Beethoven için Viyana kapıları tekrar açılır. "Hoşça kal" dediği Viyana'ya bir daha "Hoşça kal" dememek üzere, elindeki bavuluyla tekrar "Merhaba" der ve ölene kadar Viyana'da yaşar. Bu arada tarihler dikkatinizi çektiyse bizim komşu, klasik dönemin en ünlü isimleriyle çalışmakla kalmamış aynı zamanda 1789 Fransız İhtilali'ne on dokuz yaşında tanıklık etmiştir. İhtilalin özgürlük anlayışına ve Napolyon'a -Avrupa'ya özgürlük getirdiğini düşündüğü için- hayranlık duyan Beethoven, bu etkileri müziğine yansıttığını, özellikle orta yaş dönemindeki bestelerinde görebiliyoruz.
Geçtiğimiz
yaz “Wittgenstein´ın Maşası” isimli bir kitap okumuştum, hatta bu ara bunu
okuyorum başlığı altında bloğumda da yayınlamıştım. Kitabı okurken, her
sayfasında her zamanki gibi “çok yanlış zamanda doğmuşum, çok..” diyerek derin
– ah.. lar çekmiştim. Malum baba Wittgenstein sanayi kralı ve sanata düşkün
olunca Wittgenstein’ların evi dönemin ünlü sanatçıları ve düşünürleri ile dolup
taşmış ki bu kişiler arasında Klimt, Rodin gibi isimler var; gel de kıskanma!
Ama
nasıl derin – ah… çektiysem, hayat döndü dolaştı hayatımda yaşadığım en güzel 4
günü, hem de Wittgenstein´ın evinde yüzümde kocaman bir gülümsemeyle yaşattı.
Çok karıştırdım, hemen topluyorum ve bu 4 günün başına gidiyorum; filozof ve
film yapımcısı, tiyatro oyuncusu, dans teorisyeni olan ünlü üç isimden ders
almaya basladım – of.. ünlü diye yazınca çok havalı oldu, dersin adı: “Felsefe’nin Unutulmuş Vücudu”
Ama
ders derken öyle amfide olan derslerden değil. Organizasyonlara katılıp, işin
kıyısından köşesinden siz de programa dahil oluyorsunuz, sonraki aşamalarda da
sahnede devam ediyor eğitim, en son
kısımda stüdyoya giriyorsunuz, yani kısaca eğitim okul duvarları arasında değil
de Viyana´nın ünlü mekanlarında
gerçekleşiyor…
Bu
mekanlarda: düşünce ve vücudun, düşünce
ve performansın, felsefe ve tiyatronun nasıl bir araya geldiğini, düşüncenin
metafiziksel el kol hareketlerine itiraz ederek, farklı vücutlarla temas etmiş
vücudun zorlukları aşıp, düşünceye, yazıya, söyleşiye nasıl yansıyacagını
gösteren çalışmaları ortaya koyuyorlar.
Bizim de ilk durağımız Wittgenstein´ın kız kardeşine yaptığı, yani
Tractatus´unu tamamladığı evdi. Ben açıkçası bu evde 4 gün boyunca günde 13
saat duracağım için çok heyecanlıydım, aslında bir nevi evde yaşamış da oldum.
Bıraksalar Wittgenstein´ın kız kardeşi gibi yaşamamazlık da yapmazdım gerçi hakkı var, ev oldukça ağır, donuk yani pek ev gibi değil. Zaten tarihe bakınca baya bir badire atlatmış kimseye yuva olamayınca da Bulgar Derneğine verilmiş. Gelelim
organizasyona yani “Philosophie on stage
#3 ” e.
İlk
gün eve gittiğimde girişteki mutfak kısmını görünce kendimi öğrenci partisine
gelmişim gibi hissettim, görevliler ceşitli bölümlerden öğrencilerdi ve sürekli
bir telaş vardı, Arno ise yani benim hocam kapıdan görününce ilk düşündüğüm şey
buradaki öğrencilerden hiçbir farkı olmadığıydı, o kadar enerjik ve
koşturuyordu ki yürüyüşünde bile kendine olan öz güveni belliydi. Erken
gelenlerle selamlaştı ama bence o heyecandan kimseyi görmüyordu. Bu duyguyu ben
de bilirim konuşurum ama konuştum mu bilmem, görürüm ama gördüğümü hatırlamam…
Neyse yavaş yavaş diğer konuklarda gelmeye başladığında işin ciddiyetini o
zaman anladım.
Kısaca
özetlersem Avrupa’nın değişik
ülkelerinden, Amerika´dan, alanında ün yapmış 30 a yakın isminin önünde
rejisör, senarist, sanatçı ve filozof yazan katılımcılar vardı. Ama en güzeli
gerek paylaşımdaki cömertlikleri, gerekse incelikleri ile ünvanlarının çok
üstündeydiler; sadece sevdikleri şeyi yapıp üretiyorlar, ürettiklerini ise
paylaşıyorlardı, isimlerinin önündeki sadece bir formaliteydi. Şöyle ki, yeri
geldi bilgilerini paylaştılar, yeri geldi dinleyici oldular, öğrenci ruhları
hala devam ediyordu. Birlikte yemek yedik, kahve içtik, akşam içkilerimizi
içtik, bir performanstan diğerine, bir odadan diğerine geçerken karşılaştığımız
” LUDWIG… LUDWIG…” diye bağıran ruhun
peşinden gidip, yere oturup onun gösterisini izledik; herkes çok doğaldı.
Kullanılan teknolojiden hiç bahsedemiyorum, her şey çok profesyonelce
yapılmıştı, yani bazen öğrenci partisinde gibi hep birlikte gençtik , bazense
inanılmaz profesyonellikle hazırlanmış bir gösterinin içindeydik. Bazen sahnede
bir Hintli: meditasyonu, Yogayı anlattı, bazense Avrupalı Japonya´da yaşamış
bir profesör sahnede bilinç ve meditasyon üzerine gösteri yaptı. Bazen iç
sesiyle konuşan bir adamın iç sesiyle söyleşini dinledik, bazense profesörler
ölmüş filozofların yerine geçip kulüp
kurmalarını ve aralarında tartışmalarını…
Sürekli
bir hareket vardı, ben bir ara herkes tiyatro salonuna indiğinde önceden
planladığım gibi yukarı eve çıktım, kimse yoktu. Yatak odasında sessiz film vardı, piyanonun başına oturup loş
ışıkta sessizliği dinledim, evlerin yaşanmışlığını dinlemeyi her zaman
sevmişimdir. Tabii bu sessizlik odada gösteri yapacak hocanın odaya pilot
gözlükleriyle girmesi ile ikimiz için de ilginç bir hal aldı, daha önce evin
içinde gözümün içine bakıp “bunun anlamı ne? senin adin ne?” diyen bir ruhla da karşılaştığım için açıkçası bu
beni pek de korkutmadı.
Son
gece ise ellerim alkışlamaktan kızardı…
Kendi hocalarımın yaptığı tiyatro ile felsefenin birleştiği performans çok başarılıydı. Felsefeye gelince bence şu 4 günde sahnede çok güzel VÜCUT buldu.
Ergül
Akyürek
Not:
–
Beni sorarsanız: medya, tiyatro, antropolojide eğitim görenlerle tanışma
fırsatı buldum ki onlardan kıdemli olmamla onları oldukça şaşırttım, iç sesim
ise “emin olun, derece üstünlüğüm sizinkinin yanında sadece görünür olan, benim
sizden öğrenecek çok şeyim var” dedi.
Zaten kıdemin ne önemi var, her zaman her yerde öğrenen olmak eğer ki
öğrenebiliyorsan en güzeli…
–
Tabii “her şey çok güzeldi” diyorum ama şunu da belirtmek istiyorum. Almanca
felsefe- sanat çok kolay bir şey değil, her şeyi yüzde yüz ana dilim gibi
algılayamadım. Organizasyondan önce Modern Sanat üzerine Almanca kitap okumaya
başladım ama yine de biraz afalladım… Zaten ana dilimde bile o kadar uzun süre
felsefeye maruz kalsam algılayamayabilirdim,
birçok program gösteri şeklinde sunulduğu için daha rahattım. Neyse ki
projeyle ilgili bir çalışma grubuna davet edildim, anlayamadığım ya da
kaçırdığım birçok şeyi onlardan alabileceğim. Tabii o ortamlarda bulunduğunda
sevindiğim kadar ülkem adına, kendi adıma
üzüldüğüm de çok şey var, bu konu uzun ve derin umarım başka bir yazıda
ayrıntılı yazabilirim ya da konuşmak isteyenle her zaman konuşurum, tanıyıp
tanımamam önemli değil, mailime bir
mesaj atmanız yeterli… ( Burada olduğum
süre içerisinde hiçbir zaman ülkemi, ülkeleri
farklı ülkelerle kıyaslamadım.
Kendi öz gelişimimiz için farklı insanlar ile iletişime geçip, farklılıkları öğrenip
eksikliklerimizin üzerine gitmemiz gerektiği kadar ülkeler için de aynı şeylerin
geçerli olduğuna inanıyorum.)
–
Fotoğrafları üzgünüm ki şimdilik dışarı
çıkarmıyorlar, proje dvd kitap haline dönüştürülecekmiş, ben de en son
2007de yapılan projeden ve gazetelerden bulduğum birkaç fotoğrafı
bloğuma ekledim.